X
אנא בחר את גודל הפונט הרצוי:
X סגירה
 

דיאטה של סיבים תזונתיים

דיאטה איכותי עם סיבים תזונתיים

הסיבים התזונתיים נחשבים כבר שנים רבות כמרכיבים חיוניים ובריאים ביותר בתפריט היומי. מסיבה זו, אין להתפלא על כך שאנשים רבים מקפידים לאכול מזונות עתירי סיבים תזונתיים בכל ארוחה ביום. הסיבים הם סוג של פחמימות המצויות בקליפותיהם של דגנים וזרעים או על דפנות תאי צמחים אחרים, עוברים תהליך פירוק חלקי בלבד במעי הגס או שאינם מתפרקים כלל.

מסיבה זו, גם אינם נספגים בגוף אלא עוזבים את מערכת העיכול כמעט באותה צורה בה הגיעו אליה. בשל אופיים הייחודי, הסיבים אינם רק מועילים לבריאות אלא גם נוטלים תפקיד חשוב בתהליך הרזיה מאוזן.  ככל שהתפריט היומי מכיל כמות גדולה יותר של סיבים, כך גם כמות הקלוריות הנספגת בגוף קטנה. באותה מידה, גורמים הסיבים לתחושה נעימה של שובע גם לאחר אכילה של מוצרי מזון דלים בקלוריות. עם זאת, דיאטת סיבים צריכה להיעשות בצורה מבוקרת ומתוך התאמה למצב הבריאותי.

לבריאות טובה יותר

הסיבים, המגיעים מהמזון, נחלקים לשתי קבוצות, ששתיהן חשובות לבריאותינו; הקבוצה הראשונה מכונה 'סיבים בלתי מסיסים', והקבוצה השנייה מכונה 'סיבים מסיסים'. הסיבים הבלתי מסיסים סופחים אליהם נוזלים במהלך תהליך העיכול, וכפי ששמם מעיד עליהם, אינם עוברים כל פירוק. בשל כושר הספיגה הייחודי להם, מגדילים סיבים אלה את נפח הצואה, מגבירים את תנועות המעי, מובילים ליציאות קלות ומסייעים בבעיות עצירות כרוניות.

דוגמה לסיבים השייכים לקבוצה זו היא התאית, הקרויה גם 'צלולוז'. התאית מצויה בפירות, בירקות, בדגנים, באגוזים ובקטניות. גם הליגנין שייך לקבוצת הסיבים הבלתי מסיסים וניתן למצוא אותו בפירות טריים ובעיקר בקליפותיהם, בחיטה מלאה, בקטניות, בירקות כרוביים ובירקות אחרים.

לעומת הסיבים הבלתי מסיסים, עוברים הסיבים המסיסים תהליך עיכול חלקי. במהלך תהליך העיכול במעי הגס הם סופחים אליהם מרכיבים שונים העלולים להזיק לגוף כדוגמת כולסטרול ועודפי סוכר, ומסייעים להרחקתם מהגוף. לסיבים מקבוצה זו ניתן למצוא בפירות הדר, בננות ותפוחי עץ. גם קטניות, גרעינים, סובין, דגנים, סויה, שיבולת שועל ואגוזים עשירים בסיבים אלה.

גם לדיאטה נכונה

אכילת סיבים היא, כאמור, טובה מאוד לבריאותינו ומומלצת בעיקר לאנשים הסובלים מסכרת, ממחלות לב, מרמות גבוהות של כולסטרול, מעצירות ומעודף משקל. הסיבים מומלצים מאוד גם לילדים. לסיבים ישנו גם תפקיד חשוב ביותר בדיאטה נכונה; הם סופחים נוזלים, יוצרים הרגשת שובע, מאריכים את שהות המזון בקיבה, מוסיפים לו נפח, מפחיתים את ספיגת השומן מהמזון אותו אנו צורכים ב-30 אחוזים, מסייעים באיזון רמות הסוכר בדם, מצמצמים את הסיכון ללקות בסרטן המעי ולבסוף גם משפיעים באופן ישיר ועקיף על הגזרה.

אם החלטתם לשנות לתזונה בריאה יותר מומלץ לקבל הדרכה וליווי של נטורופת או דיאטן, ולהתחיל להקפיד על מה שאתם אוכלים. רבים מאיתנו אינם מכבדים את גופינו כיאות וזוקרים לתוכו לא מעט חומרים מזיקים.

השלב הראשון הוא לעבור למזון טבעי ולא מעובד. חשוב ביותר להחליף את מוצרי המזון המתועשים במוצרים מקמח מלא ובפירות ובירקות. את הפירות והירקות עדיף לאכול כשהם טריים ובקליפתם, העשירה במיוחד בסיבים.

כמות הסיבים המומלצת בכל יום למבוגרים נעה בין 20 גרמים ל-35 גרמים. כמות הסיבים המומלצת לילדים צריכה להיות מחושבת ביחס לגיל בתוספת חמישה גרמים ליום. לדוגמה, מומלץ כי תפריטו של ילד בן חמש יכיל כ-10 גרמים של סיבים מדי יום. כמו כן, במהלך דיאטת סיבים חשוב ביותר לשתות לפחות כ-10 כוסות מים, בשל נטייתם לספוח כמויות נוזלים גדולות. ולבסוף, חשוב ביותר שלא להפריז בצריכת סיבים מעבר לנדרש. כמות מופרזת של סיבים עלולה לסלק מהגוף מרכיבים חשובים מאוד כמו ויטמינים ומינרלים, אבץ, סידן ומרכיבים חשובים אחרים.  

 

כתבות שאולי יעניינו אותך


המלצות ותגובות
כותרת:
שם:
תוכן:
אנא הזן את המספר ארבע מאות חמישים ושש:
מזמינים וחוסכים