X
אנא בחר את גודל הפונט הרצוי:
X סגירה
 

על הקשר שבין הפסקת עישון להשמנה

להפסיק לעשן כל כך קשה?

חלק גדול מהאנשים הנגמלים מעישון סובלים מעליה במשקל בחודשים הראשונים לאחר שהפסיקו לעשן. למרות שלרוב מדובר בקילוגרמים בודדים, החשש מפני העלייה במשקל הפך לתירוץ נפוץ לנמנעים מהגמילה  ולאחת הסיבות הרווחות לדחיית האפשרות להיגמל. העלייה במשקל היא חלק ממכלול תופעות לוואי רגשיות ופיזיולוגיות, המתרחשות בעקבות הגמילה מהניקוטין. מה הקשר בין הפסקת עישון להשמנה ומה ניתן לעשות כדי למנוע השמנת יתר בתקופת הגמילה מעישון?

מדוע משמינים כשמפסיקים לעשן?

על מנת להבין את התופעה, כדאי לבדוק את פעולת הניקוטין בגוף. מדען מאוניברסיטת ייל בארצות-הברית גילה, שהניקוטין שבסיגריות נצמד לקולטנים במוח האחראיים על תחושת השובע, ובכך מגביר את פעולתם. עם הפסקת העישון תחושת השובע תגיע לאט יותר ולכן רעבים יותר ואוכלים יותר. בנוסף, ידוע כי אנשים שהפסיקו לעשן מרגישים שיפור בחושי הטעם והריח, ובעקבות כך גם כמיהה גדולה יותר לאוכל ובעיקר חשק לממתקים.

כמו כן, עם הפסקת העישון חלים שינויים בחילוף החומרים בגוף ושינויים במערכת ההורמונים והאנזימים. הניקוטין משפיע על הפעילות של בלוטת המגן, ובכך מגביר את רמת חילוף החומרים ואת "שרפת" הקלוריות. הניקוטין אחראי גם לעלייה ברמת הורמון האדרנלין בדם, המזרז את פעילות העיכול. מסיבות אלו, גם אם אדם לא יאכל יותר לאחר הפסקת העישון, הוא עדיין עשוי לעלות במשקל.

בנוסף לגורמים הפיזיולוגיים, קיימים גם הסברים רגשיים ופסיכולוגיים מדוע אוכלים יותר לאחר הפסקת העישון. נגמלים רבים חשים צורך להעניק לעצמם "פרס" בצורת חטיפים וממתקים על הצלחתם להימנע מעישון. תהליך הגמילה קשה לא רק פיזית, אלא גם נפשית, לכן טבעי שמחפשים "פיצויים" מנחמים. אם היינו שואלים את פרויד, הוא בטח היה אומר שהן העישון והן האכילה באים לענות על צורך "אוראלי". כאשר מוותרים על הסיגריות, התחליף הטבעי לסיפוק האוראלי הוא באמצעות אכילה.

מה אפשר לעשות כדי למנוע השמנה?

אם אתם רעבים יותר, זה בסדר לאכול יותר, אבל השאלה היא מה. עדיף להמעיט באכילת ממתקים ומוצרי קמח לבן, או מה שנקרא "פחמימות ריקות". במקום זאת, אכלו פירות וירקות, דגנים מלאים וקטניות. אם בא לכם משהו מתוק, אכלו פרי ולא ממתקים. אל תרעיבו את עצמיכם ואל תתחילו דיאטת הרזיה במקביל להפסקת העישון.

גם ככה הגמילה מעישון לא קלה. אם המשקל שלכם היה תקין לפני הגמילה מעישון, תוספת של עוד שלושה-ארבעה קילוגרמים זה לא "סוף העולם", וזה בטוח טוב יותר מלחלות בסרטן בגלל העישון. אם בכל מקרה היה לכם משקל עודף, מומלץ תחילה לעשות דיאטה ולהוריד כמה קילוגרמים ורק אחר-כך להתחיל בגמילה מעישון. ניתן לפנות לתזונאית או לנטורופת, לקבלת תפריט המותאם לכם אישית, אשר יסייע לכם לשמור על תזונה בריאה ומאוזנת בתקופת הגמילה.

מבחינה רגשית, חשוב לוודא שאתם מקבלים תמיכה בתקופת הגמילה, ישנם גורמים מוסמכים ומכונים שכדאי לבדוק בטרם תתחילו בתהליך, כמו גם חשוב לגייס לתמיכתכם אנשים קרובים ובני משפחה. כמו כן, מומלץ לחפש "פיצויים" ו"תנחומים" בדברים כפיים אחרים שאינם אכילה. נסו לפתח תחביבים ועיסוקים אשר יעזרו לכם להתגבר על הצורך באכילה ובסיגריות.

תעסיקו את הראש וגם את הגוף והידיים בדברים אחרים: כתיבה, ציור, עבודה במחשב, טיול על שפת הים, משחקי חשיבה, הרצאות וחוגים שמעניינים אתכם ועוד. הפעילות הפחות מומלצת היא צפייה בטלוויזיה, מכוון שבזמן הפרסומות תמיד תרגישו צורך לגשת למקרר ולנשנש משהו, או לעשן סיגריה. יש הבוחרים לתת מענה לצורך האוראלי באמצעות לעיסת מסטיק, וישנם גם מסטיקים עם ניקוטין. דרך טובה "לשרוף" קלוריות היא לעסוק בפעילות גופנית, שאינה הליכה מהספה בסלון לדלת של המקרר וחזרה. זה יכול להיות שחיה, הליכה, ריצה, יוגה, חדר כושר, רכיבה על אופניים או פעילות אהובה אחרת בה תוכלו להתמיד. 

 

כתבות שאולי יעניינו אותך


המלצות ותגובות
כותרת:
שם:
תוכן:
אנא הזן את המספר מאתיים חמישים ושתיים:
מזמינים וחוסכים