X
אנא בחר את גודל הפונט הרצוי:
X סגירה
 

חומוס ביתי או חומוס תעשייתי?

האמת על חומוס תעשייתי

אין כמעט אדם היכול לעמוד בפני פיתוי של חומוס טרי עם שמן זית ולצידו פיתות חמות טריות וריחניות. אלא שלא בכל יום מזדמן לנו להגיע לאחת המסעדות המתמחות בהכנת חומוס משובח וטבעי, ופעמים רבות עלינו להסתפק בטעמו של החומוס, המוצע למכירה על מדפי הסופר. אבל קיימת גם אפשרות אחרת והיא להכין חומוס ביתי לבד. חומוס ביתי טוב מהחומוס התעשייתי לא רק בטעמו אלא גם באיכויותיו האחרות; לעומת החומוס התעשייתי, המיועד בייחוד לעצלנים שבינינו וסובל מחסרונות רבים האופייניים למוצרי מזון מתועשים אחרים, החומוס הביתי הוא גם בריא ודיאטטי יותר.

חומוס ביתי או חומוס תעשייתי?

טעים ובריא מאוד

גרגרי החומוס בצורתם הגולמית הם סוג של קטניות המכילות פחמימות מורכבות וחלבונים. הפחמימות אותן מכיל החומוס הן מסוג עמילן, שתהליך פירוקו לגלוקוז וספיגתו בגוף הוא איטי. בשל כך, בעת אכילת חומוס, רמות הסוכר בדם אינן עולות בצורה חדה, בשונה מסוגי מזון אחרים המכילים אותה כמות של סוכרים שאינם מסוג עמילן. בנוסף לכך, הספיגה האיטית של העמילן גורמת גם לתחושת שובע. בכל גרגיר חומוס ישנם כ-5 אחוזי שומן, וב-100 גרם חומוס יש כ-164 קלוריות. לכן, אם לקערת החומוס לא מתלוות כמה פיתות, אין כל סיבה לחשוש מפני עלייה בלתי רצויה במשקל. כמו כן, החומוס ידוע כעשיר מאוד בוויטמינים ובמינרלים שונים, הוא קל לעיכול וכמות הברזל שהוא מכיל היא כפולה מכמות הברזל בקטניות אחרות. בין סגולותיו הבריאותיות האחרות של החומוס ניתן למנות: איזון של רמות הסוכר בדם, הורדת רמת הכולסטרול מסוג LDL, הידוע כ"כולסטרול הרע", שיפור מצב הרוח ואפילו מניעת דיכאון והקלה על חרדות!!!

למה כדאי להכין לבד?

החומוס הביתי הוא תמיד טעים יותר מהחומוס התעשייתי, על שלל גרסאותיו השונות. ואף חשוב מכך, רבות מתכונותיו המיטיבות של החומוס הולכות לאיבוד לחלוטין באריזות החומוס התעשייתי, בשל סיבות שונות. פעמים רבות, בניסיון לחסוך בטחינה מוסיפים לחומוס התעשייתי בתהליך הייצור שמנים מסוגים שונים ולעיתים גם שמנים בלתי רצויים, העלולים לפגוע בבריאות לאורך זמן. לדוגמה, ישנן חברות המשתמשות בעת הכנת החומוס בשומן מוקשה, במקום בטחינה. שומן מוקשה הוא שומן צמחי שעבר תהליך הקרוי "הידרוגנציה", שבסופו הוא הופך לשומן הזהה בתכונותיו לשומן רווי. השומן המוקשה מעלה את  הסיכון ללקות במחלות סרטן ממאירות וגם פוגע בלב. בשל כך, אם החלטתם לקנות בכל זאת חומס מוכן, וודאו כי איננו מכיל שומן מוקשה. בנוסף לשומנים המזיקים, מוסיפות חברות המזון לחומוס שלנו גם מיני חומרים משמרים כדי להאריך את ימיו ולמנוע התפתחות עובש ופטריות. מרבית מוצרי החומוס המוכן מכילים פוטסיום סורבט, המופיע על גבי האריזה כ-E202, ונחשב לפחות מזיק מבין חומרי השימור האחרים. לעומתו, הפוטסיום בנזואט, המופיע על גבי האריזה כ-E212, הוא הרבה פחות ידידותי. הפוטסיום בנזואט עלול לגרום להתפתחות גירויים בעיניים ובעור, וצריכה מוגברת שלו עלולה לגרום גם לבעיות בריאות חמורות יותר. בנוסף לכך, מומלץ לבדוק את אחוזי השומן בחומוס, העשויים לנוע בין 8 אחוזים ל-33 אחוזים, כאשר בהתאם לכך נקבעת גם כמות הקלוריות. כמות הקלוריות ב-110 גרם חומוס מוכן עשויה לנוע בין 187 קלוריות בלבד ליותר מ-300 קלוריות.

ועכשיו לעבודה

מלאכת הכנת החומוס אינה כה מורכבת ואפשר להכין יופי של מנה. על מנת להכין את מנת החומוס, הצטיידו בגרגרי חומוס יבשים, במיץ לימון, בטחינה, בכמה שיני שום, במלח, בפלפל ובכמון טחון, הפשילו שרוולים והתחילו במלאכה. כדי להצליח בהכנה מומלץ מאוד להתייעץ עם מומחים בתחום, אם כי בעידן האינטרנט ניתן בהחלט למצוא מתכונים, הוראות הכנה, סרטונים בנושא ואלפי עצות שונות לשדרוג החומוס הביתי באתרי בישול או בפורמים שונים ברשת.

 

כתבות שאולי יעניינו אותך


המלצות ותגובות
כותרת:
שם:
תוכן:
אנא הזן את המספר מאה עשרים וארבע:
מזמינים וחוסכים