האם הסוכר טוב או מזיק?

בשנים האחרונות מדברים יותר ויותר על הנזקים הבריאותיים שגורמת צריכת הסוכר. הבעיה נזקפת בעיקר לזכות הסוכר הלבן וסירופי הפרוקטוז והתירס שמוספים למוצרי המזון המעובדים.

העולם המערבי צורך מהם יותר ויותר בכל שנה, דרך מזונות תעשייתיים ומשקאות ממותקים, למרות שהם כבר ידועים מעל לכל ספק כמזיקים, כמעלים את לחץ הדם וכגורמים לבעיות לב, סוכרת והשמנה. מצד שני, אומרים לנו שכדאי לאכול הרבה פירות, מוצרי חלב ואפילו שוקולד. אז האם הסוכר הוא אוהב או אויב? האמת, כמו תמיד נמצאת באמצע. הנה קצת סדר בעניין.

למה קשה כל כך להפסיק לצרוך סוכר?

למרבה ההפתעה אנחנו נולדים לאהוב סוכר. מחקרים ידועים מראים שעוברים מגיבים בהתלהבות כבר ברחם לטעם המתוק. גם תינוקות קטנים שלא טעמו סוכר אף פעם מגיבים אליו באהבה ואף הוכח שהוא מרגיע אצלם כאבים שונים. סוכר גם ידוע כמרים מצב רוח.

בזכות הספיגה המהירה שלו בדם, ההשפעה שלו על רמות הסרוטונין במוח היא מהירה מאוד, ולכן ככל שהסוכר מעובד יותר ונטול מרכיבים תזונתיים אחרים, הוא דווקא מושך יותר לאכילה. זו הסיבה שהוא נחשב על ידי מומחי רפואה רבים כממכר, ואנשים בכל העולם מתקשים להיפרד ממנו.
 
האם כל סוכר מזיק?

סוכר על כל צורותיו הוא מרכיב פשוט שנמצא בסוגים רבים של מזונות טבעיים, כגון פירות וירקות, דגנים וחלב. הערך התזונתי שלו הוא בהספקה מהירה של פחמימות הדרושות לפעולה תקינה של המוח והשרירים.

הפשטות הזאת היא גם נקודת התורפה שלו. כאשר מגזימים בצריכה שלו, מעבר לצרכים של הגוף, הוא הופך לשומן ונאגר בגוף. לכן הבעיה היא בכמות הנצרכת ובאופן הצריכה. בשביל לספק לגוף את הכמות הנדרשת מספיק לאכול כמה פירות, ירקות ופחמימות מורכבות.

צריכת הסוכר בצורה זו מאטה את ההתפרקות שלו בדם ומספקת את האנרגיה הדרושה על פני זמן ולא בבת אחת. צריכת סוכר לבן או סירופ מעובד, לעומת זאת, מביאה להתפרקות מהירה מעבר לצרכי הגוף, ולכן לאגירתו כשומן.

איך כדאי לצרוך סוכר?

כפי שנוכחנו, סוכר הוא חלק ממה שהגוף צריך במסגרת התזונה המאוזנת. יש מצבים שסוכר אף חשוב להמשך פעילות, כמו במצב של תשישות גופנית או עבודה שכלית מאומצת. זאת הסיבה שכאשר אנחנו עובדים שעות ארוכות או לומדים למבחנים באוניברסיטה או לבגרויות, יש לנו נטיה לרצות משהו מתוק. אלא שגם כאן כדאי לדעת באיזו צורה הסוכר יועיל לנו לאורך זמן וייתן לנו את תחושת העוררות הרצויה.

• פירות וירקות – הצורה הטובה ביותר, משום שפירות וירקות מכילים גם ויטמינים וסיבים תזונתיים. כדאי לאכול אותם כמו שהם. כשעושים מהם שייק הם מאבדים מהערך המוסף שלהם, מהסיבים התזונתיים ומהוויטמינים.

• שוקולד מריר – חפשו את השוקולד עם אחוז הקקאו הגבוה ביותר, מ-70% ומעלה. הוא מספק נוגדי חימצון יעילים מאוד. בשוקולד חלב אחוזי הסוכר הלבן גבוהים מדי.

• דגנים מלאים – אורז מלא וחיטה מלאה.

• פירות מיובשים ללא סוכר – אמנם אחוזי הסוכר בהם גבוהים יותר מפני ששאר המרכיבים הצטמקו, אבל אם לא הוסף להם סוכר באופן מלאכותי, הם יכולים לשמש כממתק טבעי טוב.

איזה סוכרים לא כדאי לאכול?

סוכר מעובד להמתקת שתייה – כדאי להימנע מהמתקת שתייה בסוכר לבן או חום. אפשר להשתמש במקום במוצרים על בסיס צמח הסטיוויה.

סוכר בעוגות – כדאי להמתיק עוגות בפירות ולהפחית בכמויות הסוכר.

ממתקים, שתייה ממותקת וחטיפים מעובדים – כמויות הסוכר בהם גבוהות מאוד.

לסיכום, סוכר הוא חלק מהתזונה הטבעית שלנו כשהוא מגיע בתוך מזונות מהטבע, ואז הגוף יכול להשתמש בו לפעילותו התקינה. כדי לשמור על בריאות טובה ועל משקל תקין, מומלץ לצד ההשקעה בפעילות גופנית, תזונה נכונה וביטוח בריאות, להימנע מכל מה שלא מועיל לגוף וגורם לצבירת הסוכר העודף כשומן מזיק.

רזה מדריך | דיאטה | תזונה | הפחתת משקל | של ישראל
דוא"ל: irit@muza.co.il
http://www.raze.co.il/